dinsdag 24 januari 2012

De boete en de beloning

Vanochtend vroeg gestart, er was geen dwingend tijdschema en we wilden graag snel in Livingstone zijn. De weg was goed en we vraten de 500 kilometers. De plaatselijke politie was minder enthousiast over onze inhaalactie over doorgetrokken streep. En omdat men in Zambia links rijdt en niet door had dat het stuur bij ons aan de andere kant zit, moest ik me verantwoorden bij de baas. De baas zat in een busje aan de kant van de weg en gaf me een preek en een prent van tweehonderzeventigduizend kwacha's. Toch knap dat ik als passagier een boete heb gekregen voor 'dangerous driving'.

De beloning was Livingstone; de Victoria-watervallen zijn adembenemend en je wordt er zeiknat van, maar dat had ik graag voor over. Het water dondert over grote breedte in een diepe kloof, waarbij het huizenhoog opspat. Het opspattende water veroorzaakt een permanente regen. En het is zo mooi!

Ook hebben we de Zambesi-rivier en de Victoria-watervallen van boven bekeken, middels een helicoptervlucht. Fantastisch! Laag scheerden we over het water en het land, met een prachtig uizicht op de dorpjes, de rivier en natuurlijk het geweld van het vallende water. Ook kon je mooi zien hoe de diepe koof, waar het water invalt, kronkelt door het landschap. Een aanrader voor iedereen (het is wel ruim 10.000 kilometer rijden).

Bij terugkomst in het luxe hotel zagen we zebra's lopen in het park. We zijn nog even op safari geweest om plaatjes te schieten. Door goed speuren en een tip van de bewaker lukte het me om tot 5 meter afstand te komen en om prachtige foto's te maken. Een safari in de tuin van het hotel!

Tenslotte heb ik zojuist nog een kleine bijdrage geleverd aan het African Revival project. Eén van de rally-equipes wilde laptops overhandigen aan een school, maar helaas had het transport vertraging opgelopen. Voor het foto-moment heb ik - met veel plezier - mijn laptop uitgeleend. Hopelijk komen de laptops morgen echt, want de kids hebben ze nodig.


3 opmerkingen:

  1. Hallo Pim en Renger. Weer een boeiend verhaal vandaag. Jullie hebben wel een heel mooi stuk natuur gezien, begrijpen we.Fantastisch met een helicopter vlak langs de watervallen. heel bijzonder.Blijf genieten de nog komende dagen!
    Gisteren hadden jullie op weg naar Lusaka veel straftijd opgelopen,zagen we.
    Morgen een lange rit Namibie in. Hopelijk over wat goede wegen.Veel sterkte en goede reis.
    Hartelijke groeten, Puck en Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha pim,
    bedankt voor het lenen van de laptop! leuke blog trouwens,
    Heel veel succes nog met het laatste stukje. :)
    groeten van African Revival uit Kalomo, Zambia

    www.niekkramer.blogspot.com
    www.africanrevival.org

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is dat ik weet dat jullie een paar "problemen"hebben gehad. en de vorige blogs gelezen heb.
    Maar.... vandaag was het een vacantieritje. Zo wil ik ook wel rallyrijden.
    Nogmaals chapeau voor jullie vindingrijkheid en doorzettingsvermogen om de BMW op 4 wielen te houden.
    Het zijn spannende verhalen, en wat gebeurt er morgen...
    Groet ook van Wil
    Cees G

    BeantwoordenVerwijderen