maandag 30 januari 2012

De evaluatie

Heerlijk een hele dag niks doen; lang gedoucht om vier weken stof af te spoelen, lekker ontbeten, beetje de auto opgeruimd, wat gekletst en een lekkere lunch genoten. Het enige actieve wat we vandaag gedaan hebben is een wandeling bovenop de Tafelberg. Wederom een aanrader (zie 'de boete en de beloning'), maar ditmaal 14.400 kilometer rijden. Prachtig uitzicht over de stad en een indrukwekkend stuk steen. Lekker temperatuurtje, niet te warm en een fris windje. In Nederland schijnt het wat kouder te zijn.

Terug kijkend op de rally moet ik constateren dat het - voor mij - eigenlijk drie evenementen waren. Als eerste de Europese/Arabische rally, de rally waar de kwaliteiten van de BMW en de stuurmanskunsten van Renger goed uit de verf kwamen. Leuke snelle World Cup secties en prima resultaten. Schitterende etappes in Griekenland en het zand van Egypte waren de hoogte punten. Ik genoot volop van ons succes, maar besefte ook wel dat ons Waterloo nog zou komen.

Het tweede evenement kenmerkte zich door de verplichte pitstops; het Waterloo in Ethiopië en op de weg naar Mars. Weinig slaap, veel onzekerheden en de twijfel over de haalbaarheid van Kaapstad. Toch ook een periode van overwinning en gastvrijheid. De 'vakantie' in Mota was een overgetelijke ervaring en ook de manier waarop wij Nairobi beleefd hebben is een mooie herinnering, met dank aan onze vrienden uit Marsabit en van de BMW dealer.

Als laatste het cruisen door zuidelijk Afrika. De klapband in de Caprivi-strip (Namibië) maakte duidelijk dat de competitie over was en inmiddels hadden we - door de verplichte pitstops - al zoveel straftijd opgelopen dat we de toeristische aanpak kozen. Hoogtepunt was natuurlijk het bezoek aan de Victoria watervallen; ongelooflijk mooi (en nat). Het toeristische evenement werd afgesloten met twee dagen serieus rally rijden, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan ...

Zou ik dit nog een keer doen? Wel ... nu even niet, maar ik ga met plezier weer rally rijden (de Tulpenrallye komt er aan in mei), ik zou graag nog eens door Afrika willen reizen (Ethiopië en Zambia zijn mijn favorieten) en zou het niet erg vinden om nog eens over de gravelwegen van Namibië te scheuren. Maar dan wel met een 'echte' rallywagen en geen kreupel BMWtje. Toch ben ik van onze BMW gaan houden, het was mijn huis de afgelopen maand. Maar morgen weer naar mijn echte huis!

2 opmerkingen:

  1. Pim en Renger,
    Een mooi afsluitend verhaal vandaag. Nog eens samengevat hoe jullie het beleefd en ervaren hebben. We kunnen ons goed voorstellen dat jullie niet direct staan te trappelen om het weer te doen. Maar het blijft een boeiende ervaring, dat merken we wel.Een geweldige prestatie van `Mens en Machine`!
    Vandaag lekker uitgerust en de Tafelberg beklommen.
    Morgen ook nog wat rust zien te nemen! En dan morgenavond op het vliegtuig terug naar een wat winters Nederland. Zal even wennen zijn na de hitte in Zuidelijk Afrika. Goede reis en behouden thuiskomst a.s. woensdag.
    Groeten, Puck en Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaaanzinnig! Wat goed gedaan! Wat een voldoening!
    Bedankt voor het laten meegenieten en de heldere aanstekelijke verslaggeving,

    Groetjes,

    Marianne uit Luxemburg

    BeantwoordenVerwijderen