woensdag 11 januari 2012

De laatste ferry

Inmiddels zit ik op de laatste ferry van de reis; de boot van Jeddah in Saudi Arabië naar Suakin in Soedan. Een groezelige boot, met bruin water uit de kraan; verkocht aan de organisatie als een luxe boot met alle comfort. Het lijkt erop dat de rally eindelijk écht begonnen is. Geen brede snelwegen meer, geen luxe hotels en comfortabele cruise schepen. Welkom terug in Afrika (Saudi Arabië ligt in Azië)!

Saudi Arabië  is gewoon een zandbak waar mensen in wonen. Of eigenlijk een rotsbak, want echt heel veel zand hebben we niet gezien. Wel wilde dromedarissen. In die zandbak ligt een grote brede plak asfalt en daar hebben wij zo'n 800 kilometer over gereden. Vrouwen schijnen niet te bestaan in het land, af en toe zie je een vormloze zwarte zak, het gerucht gaat dat daar een vrouw onder zit. Ook de vrouwen in de rally moesten zich in zo'n zwart gewaad kleden, al schenen er bij nadere bestudering heel wat verschillende 'modellen' te bestaan.

Het meest opvallend vond ik hoe alle douaniers, militairen en officials hun kleding zo schoon hielden. Of het nou een witte jurk, een kaki-kleurig uniform of zwarte broek met witte bloes is, het is altijd smetteloos schoon. Het schijnt dat ze zich driemaal daags verkleden; iets anders hebben ze ook niet te doen, want van enige efficiëntie is geen sprake. Wederom hebben we vele uren bij grens doorgebracht zonder dat er - ogenschijnlijk - iets gebeurde.

We zijn allemaal wat gespannen; het laatste nieuws (of roddel) is dat we om 13:00 uur aankomen in Suakin. Vervolgens moeten we ons weer door de douane werken, wat normaliter vele uren kost. Hebben we dat allemaal gehad, dan wacht ons een rit van 700 kilometer door Soedan. Volgens de kaart is het een 'main road', maar of dat een brede plak asfalt of een in verval geraakte weg vol met vrachtwagens is, weet niemand. Het zal wel nachtwerk worden en morgen weer vroeg op voor de volgende etappe.

Ook spannend wordt de brandstof voorziening. Volgens het route boek is de eerst volgende pomp op 500 kilometer, maar de vraag is of deze pomp open is (het zal diep in de avond zijn als we daar arriveren) en voldoende brandstof heeft voor alle deelnemers. Ook zijn er wilde geruchten over hoeveelheden water en rommel in de brandstof; we zullen wel zien.

1 opmerking:

  1. Vandaag jullie reis door Soedan steeds gevolgd.
    Een lange rit, hoor. Hoe was de weg. Jullie konden een behoorlijke snelheid rijden, zagen we. Nu echt in Afrika. Welterusten en morgen weer een goede rit Ethiopie in. Succes.
    Groeten, Puck en Jan.

    BeantwoordenVerwijderen